Ta från de rika och ge till de fattiga.

Och så har både jul och nyår rusat förbi. Igen. Jag kom hem till ett snöigt Norrland på kvällen den nittonde. (Om än inte snöigare än Uppsala) Hela familjen kom och hämtade mig på busstationen, vilken lyx! Sen följde några lugna, sköna dagar mest bestående av julbak, sömn, tv-tittande, sömn, någon promenad, mer sömn och tv-tittande. Ja, precis som det ska vara med andra ord. Eller egentligen har väl i stort sett alla dagar sett ut så. Jag har nog sovit i snitt 9-10 timmar per natt. Det är som om jag har gått i ide. Vad är det med mig?!

Jag hann iaf tillverka ett snett och vint pepparkakshus och råkade limma ihop taket som husvägg och tvärtom, men det gick ändå. Jag hann dikta ihop några julrim och se ikapp hela julkalendern. Fem muffins av fem möjliga får årets julkalender av mig! Hurra! Stål-Henrik och Supersnälla Silver-Sara äger!

På julaftonsförmiddagen gick vi på julgudtjänst på Ersbodakyrkan, där vi fick lyssna på skönsång och jag och Jonas fnissade åt en kaninåsna och ett stentyg. Sen åkte vi till våra kusiner. Vi fikade, spelade spel, såg Kalle Anka, tomteverkstan, långben och musse, Ferdinand, Askungen och alla de andra. Men när Kan du vissla Johanna skulle börja så skrek jag att vi skulle stänga av TV:n och så spelade vi spel istället. Sen svullade vi i oss julbord. Gravad lax står högt i kurs hos mig. Sen satte vi oss mätta och belåtna i soffan på min inrådan - julkalendern. Mina släktningar fnissade åt mig i smyg och tyckte att det var töntigt, haha! Men hallå, det SKA ju vara det! Sen införde vi en ny (och blivande tradition), åtminstonde för mig; vi såg Karl-Bertils jul! Det har jag aldrig sett förrut, nej, jag tror vi brukar äta eller öppna julklappar då, så det har aldrig blivit av. Men det var ju fantastiskt roligt! Moralkakornas moralkaka, ta från de rika och ge till de fattiga, hurra, hurra.

Sen kom inte tomten, men vi öppnade julklappar ändå. Jag hade tydligen varit mycket snäll i år. Fick bland anant en stavmixer, påslakan, pjamas, presentkort, bakbunke, garn och stickor, pengar av mormor mm mm. Tackar så mycket!

Någon dag senare så bestämde vi oss som hastigast att skjutsa upp farfar till Piteå. Vädergudarna hade tydligen bestämt att det skulle vräka ner snö just denna dag. Men vi kom fram med livet i behåll, tog nog nästan en timme längre än det brukar ta, snörökshelvete. Vi hann träffa lite släktingar, men for hem redan nästa dag, för enligt vädret skulle det snöa ännu mer senare.

Jag och mamma har sett så mycket tv-program och filmer så det nästan är pinsamt. Annandagen satt jag nästan fastlimmad i soffan. Men vi kan ju skylla på att det har varit så kallt och snöat så GROTESKT mycket. Det snöar fortfarande. Igår snöade det hela dagen och nu hela natten och hela dagen...

Nej, nyår får jag berätta om sen när jag har satt in bilderna i datorn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0