Det är ett retinakel! Titta!

Tentan förra veckan. Två delar; anatomi (OLM, allmän anatomi, organanatomi) och CNS. Blir man bara godkänd på den ena behöver man bara göra om den andra. Så hur gick det? Hm. Över förväntan. Men det känns som att jag ligger på gränsen. Jättesvårt att säga. Vissa saker gissade jag på. Vissa saker kunde jag.

Nästa vecka har vi en praktisk examination, snälla gode gud, låt mig klara allt, jag vill inte ha TRE omtentor!

Gårdagens: jag, Sara och Lisa övade lite palpation. Plötsligt ser jag ett ca en centimeter brett "band" som går över hennes vrist. Jag pekar och frågar "kan det där vara ett retinakel?!" Plötsligt står vi alla hukade över hennes fot och utbrister "Herregud!! Man ser ju allt på dig! Va coolt!". Det var coolt.

Idag har jag varit så trött så jag vet inte vad. Har suttit på skolan och försökt läsa en engelsk bok som heter Motor Control och är jättetråkig. Vid elva-tiden på förmiddagen gav jag vika för mina tunga ögonlock, det gick ju ändå inte att läsa när ögonen slog ihop var femte sekund, så jag la mig ner över bordet och sov en halvtimme. Vaknade något mer utvilad och fortsatte läsa. Varför är jag så trött?! Och imorgon måste jag upp tidigt. Usch och fy. Nej, gonatt på er!


Retinakel i handen (typ bindvävsstråk tror jag). De håller nere muskelsenorna så de inte "ploppar upp" när man tex sträcker och spretar med fingrarna. Smart va?!

Kommentarer
Postat av: Ivarsson

Retinakel? Herregud kvinna, håller du på att förvandlas till en sjukgymnast framför mina ögon? En sån som kissar i brallan när man nämner att man har ett skadat ledband och som ABSOLUT BARA MÅSTE känna på den svullna armbågen (!!!). Ivarsson is very very proud. När jag skadar mig nästa gång har du första tjing på mina retinaklar, promise.



Ps. Vad gör du helgen den 4-5 december typ? Jag funderar på att dra med mig jennifer på roadtrip till uppsala för julshopping och mys, får jag och mina retinaklar plats hos dig?

2009-11-18 @ 11:27:58
URL: http://norrlander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0