EKG, snö och middagsbuffé

Tiden bara rusar iväg, snart är det jul! Och tänka sig; det blev vinter i Uppsala också! Det trodde jag aldrig! Det är visserligen lite drygt med snö när man ska cykla, men jag klagar inte trots att jag höll på att förfrysa fingarna när jag cyklade hem ikväll. Det är vitt och kallt och det känns lite som jul.

Den senaste tiden har vi gjort en hel del rolig saker på skolan!
- Vi har lärt oss hjärt- och lungräddning! (HLR) Jepp, om någon rasar ihop och får hjärtstopp då vet jag hur man gör! Himla bra alltså.
- Vi har haft lunglabb. Testat lungorna. Jag hade evetuellt en lätt restriktion, men jag vill nog tro att det berodde på dålig utblåsningsteknik...
- EKG och blodtrycksmätning! Jag hade ett blodtryck på 110/55. Lite lågt tror jag. EKG är när man sätter en massa blåa "klisterlappar" på bröstet runt hjärtat samt på ben och armar. De är rätt svårt att sätta de där lapparna rätt, de är typ mellan fjärde och femte revbenet, mellan femte och sjätte och så... Och sen kopplar man på sladdar på lapparna och får ut ett långt papper med sitt EKG! Skitcoolt! Sen lärde vi oss hur man tolkar kurvorna. Jag har ingen Q-kurva, men det är ingen fara, för det är rätt vanligt att inte ha det.
- Idag hade vi arbetsprov! Klassen är uppdelad i 4 grupper och 2 i varje grupp får cykla på special-träningscyklar. Vi kollar EKG och blodtryck och en massa saker. Motståndet ökas succesivt på cykeln och tillslut måste man sluta; på grund av bröstsmärtor (inte aktuellt för oss, hehe), andfåddhet, bentrötthet etc. Och så kollar man hur många watt personen klarar av att cykla. Det blev lite tävling mellan personerna som cyklade, tror jag allt.. ;)
- Vi har haft flera föreläsningar om lungor. Så nu kan jag allt om KOL och jag säger till er alla: SLUTA RÖKA! BÖRJA ALDRIG RÖKA! Ni förstör er själva och ni förstör andra. Ni tänker förmodlingen inte nu på konsekvenserna, men när ni är 55 år och inte kan andas normalt och måste ha syrgas, då ångrar ni er, det kan jag lova. Man kan inte bli bättre, det går bara utför. Personer med KOL har ofta stora bröstkorgar för de har svårt att blåsa ut luft; de har lätt att andas in, men måste kämpa för att blåsa ut.

OCH IGÅR GJORDE JAG OMTENTA I PRAKTISK SJUKGYMNASTIK OCH JAG KLARADE DET! JAG BLEV GODKÄND!! TJOHOOOO!

Idag slutade jag klockan 5 och då gick jag och Vendela till en asiatisk restaurang (kinesiskt, thailändskt, vet ej...) och åt middagsbuffé! Åh, det var gott. Och trevligt! Jag tror vi satt där typ två timmar! Och fy, så mätt jag blev...

Torsdag och fredag: lite föreläsningar om digestion och endokrina systemet. Lördag: jag far hem!! "JULLOV"!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0